Voorste Venne: is er nog nieuws?

Het is al weer een tijdje geleden dat de revitalisering van de Voorste Venne in het nieuws was. Vorig jaar september is het onderwerp voor het laatst besproken in de raad, waarbij een bedrag van 5 miljoen euro beschikbaar werd gesteld voor de renovatie. Verder werd toen besloten dat bij de uitwerking van de plannen uitgegaan zou worden van het zuidelijk carré: dat wil zeggen dat de panden aan de Grotestraat op termijn zullen worden afgestoten en dat de noordelijke vleugel waarin nu nog Aleph is gehuisvest wordt afgebroken. De Brugzaal blijft wel onderdeel uitmaken van het nieuwe complex; eerder was er sprake van dat dit deel ook afgestoten zou worden, maar dat gaat dus niet door. Dat was de besluitvorming 4 maanden geleden, maar hoe is nu de stand van zaken? Onlangs kregen we als raadsleden een update over de stand van zaken. Even bijpraten dus.

Zoals in genoemd raadsvoorstel aangekondigd is er inmiddels een kwartiermaker benoemd die het proces moet gaan begeleiden. In december heeft hij zich voorgesteld tijdens de informatievergadering Samenleving. De heer Andersson is bereid gevonden om deze best lastige klus te gaan uitvoeren en hopelijk ook te klaren. Hij is samen met wethouder Wim van Engeland lid van de Stuurgroep waarin verder ook de voorzitters van de drie toekomstige hoofdgebruikers (Stichting De Voorste Venne, stichting Aleph en de stichting Bibliotheek Heusden) zitting hebben. Uitgangspunt is dat deze drie stichtingen samen één nieuwe organisatie gaan vormen. Een organisatie die ondergebracht gaat worden in een functioneel en aantrekkelijk gebouw.

De Stuurgroep werkt met een tweetal projectgroepen. De ene groep (Projectgroep Organisatie) houdt zich bezig met de organisatieopbouw, de juridische structuur en de exploitatie van de nieuwe organisatie; de andere groep, de projectgroep Bouw richt zich op de renovatie van het complex de Voorste Venne. Het gebouw moet maximale mogelijkheden bieden voor het exploiteren van het cultureel centrum, waarbij multifunctioneel gebruik van de diverse ruimten als uitgangspunt wordt genomen. Uiteraard zal er een onderlinge afstemming tussen beide projectgroepen plaats vinden.

Bij het proces worden ook andere gebruikers zoals gebruikers van de Brugzaal en Hunenhof betrokken. Begin maart 2016, zo is de planning, komt de Stuurgroep met meer definitieve plannen; daarna zal de gemeenteraad moeten beslissen of het traject kan worden doorgezet.

 

Kees Musters

Drunen, vrijdag 5 februari 2016

Volg mij ook met korte berichtjes op:     www.twitter.com/keesmusters