Toerisme als economische pijler

Recreatie en toerisme, een belangrijke economische pijler. Veel mensen verdienen tegenwoordig de kost in deze sector. Middenstanders in vooral de horeca, maar ook Bed & Breakfast, (mini-) campings, kunstgaleries in de vesting Heusden, en niet te onderschatten de werkgelegenheid in toeristische attracties als de Efteling. Niets voor niets besteden de gemeenten in Midden-Brabant veel aandacht aan deze tak van sport. In de regio Hart van Brabant, waartoe ook onze gemeente Heusden behoort, is het onder de naam Leisure Boulevard zelfs een speerpunt van beleid. De ambities zijn daarbij torenhoog zoals ik al eerder meldde in een column van juli 2015. Ter illustratie enkele doelstellingen van dat beleid:

  • Groei van 10 miljoen naar 20 miljoen dagrecreatieve bezoekers per jaar
  • Verbreding/verlenging van het seizoen van de huidige 250 naar 350 dagen
  • Toename van de leisure-omzet van 900 mln. nu naar 1,5 miljard in 2025
  • Verdubbeling van de werkgelegenheid tot 25.000 fte’s
  • Nieuwe investeringen in de regio van ca 850 miljoen tot 1 miljard

Maar daar blijft het niet bij: de gemeenten in de Langstraat hebben zelf ook de handschoen opgepakt. Heusden, Waalwijk, Loon op Zand en Dongen proberen gezamenlijk de Langstraat als toeristisch product op de kaart te zetten. Vorig jaar werd een kwartiermaker benoemd die daartoe een eerste aanzet moest geven. Die kwartiermaker kwam vorige week met zijn bevindingen en adviezen naar buiten. De uitkomst van het onderzoek is uitermate positief: de Langstraat zou zelfs de potentie hebben om te kunnen uitgroeien tot één van de attractiefste regio’s van Nederland. Er liggen volop kansen om meer bezoekers te trekken en er is bij de gemeenten en bij de diverse toeristische organisaties ook de bereidheid om samen te werken.

Als kernwaarden van de Langstraat worden in het rapport genoemd de ambachten, de energie die je kwijt kunt in de Langstraat en de rust die je er kunt vinden. Die kernwaarden zijn vertaald in drie thema’s: Design & Ambacht, Natuur & Cultuurhistorie en Beleving & Vermaak. De bedoeling is dat deze drie thema’s in alle vier de gemeenten worden toegepast als kapstok voor toeristische initiatieven, waardoor een samenhangend geheel kan ontstaan. Het merk de Langstraat kan zo een krachtige inhoud en uitstraling krijgen. Daarnaast blijft het belangrijk om de grote individuele trekkers (Efteling, Loonse en Drunense Duinen en de vesting Heusden) internationaal onder de aandacht te brengen.

Het is nu zaak om de voorliggende marketingstrategie verder uit te werken en dan gaat het met name om twee zaken: de inhoud van de strategie met zaken als huisstijl, ondernemerspakketten e.d. en organisatie (wat is de meest passende organisatiestructuur). Dit wordt de komende maanden verder uitgewerkt en de vier colleges hebben inmiddels besloten om ook hiervoor een externe professional in te huren. De bedoeling is om op 1 mei a.s. al duidelijk te hebben hoe de organisatie het best vorm gegeven kan worden. De tweede helft van 2017 zal dan gebruikt worden voor de concrete invulling van de diverse plannen zodat de werkelijke operationele samenwerking per 1 januari 2018 kan ingaan. Een mooie ontwikkeling waarbij met name de aansluiting bij de Regio Hart van Brabant een belangrijk punt van aandacht zal zijn. Het kan immers niet de bedoeling zijn om elkaar te beconcurreren; gemeenten in Midden-Brabant moeten elkaar juist versterken.

 

Kees Musters

Drunen, vrijdag 10 februari 2017

Volg mij ook met korte berichtjes op:     www.twitter.com/keesmusters